Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hverdagen i Valby Vuggestue

Hverdagen i Valby Vuggestue er præget af vores stærke teamsamarbejde, som er en del af vores pædagogiske grundlag. Vores otte stuer er sat sammen i teams af to, som planlægger og laver aktiviteter på tværs af stuerne. Vi arbejder med dynamiske børnegrupper og mindre grupper på tværs af hele teamet. 

Vi laver ugeplaner i hvert team, og hen over året har vi desuden nogle fælles temaer for hele huset. Det kan for et eksempel være et vintertema. Her har hver team en kasse med aktiviteter og sanglege, der understøtter temaet. 

Morgen 

Vi åbner klokken 7 på en "åbnestue" på hver etage. Mellem 7.15 og 7.45 tilbyder vi morgenmad til de børn, der er sultne. Omkring klokken 8 fordeler vi os ud på egne stuer. 

Om morgenen har vi fokus på den gode modtagelse, så barnet får en god og tryg start på dagen. På stuen vil der være forskellige tilbud af aktiviteter både oppe ved bordet og på gulvet. Den voksne møder barnet i øjenhøjde for at opnå øjenkontakt. Vi sætter os på hug, bukker os ned eller sidder på gulvet i mødet og kontakten med barnet.

Formiddag

Mellem 9 og 9.30 spiser vi formiddagsmad og holder morgensamling på stuerne. Hvad vi laver til samling afhænger af den enkelte børnegruppe. Nogen samles ved bordene, andre i en rundkreds enten stående eller siddende på gulvet. Vi synger nogle sange og taler om, hvad vi skal lave i dag. 

Herefter deler vi os ud i mindre grupper med forskellige pædagogiske aktiviteter. Aktiviteter kan for eksempel være dukketeater, leg og bevægelse i motorikrummet, male- og tegneborde eller at spille billedlotteri. Vi nyder også at bruge meget tid på vores legeplads, hvor vi blandt andet leger vandleg, kører på løbecykler eller laver sandkager i sandkassen. 

Formiddagen er også her, hvor vi tager på tur. Vi bruger legepladserne i nærområdet og har også en daginstitution med dyr tæt på. Det kan også være, vi går op på broen ved Valby Station og kigger på togene, der kører forbi - og næste gang tager vi måske ligefrem en tur med toget.

Når vi tager på tur, er det altid med et formål, så turen knytter sig til vores pædagogiske aktiviteter. Det kan for eksempel være, når vi til Halloween køber græskar, som vi bagefter skærer ud, eller når vi til december går en tur i villakvartererne og ser på julelys. Vi har også årskort til Zoologisk Have.  

Frokost

Vi spiser frokost omkring 10.45-11. Vi spiser i mindre grupper ved tre små borde og bruger måltidet til både at arbejde med sprog, det sociale fællesskab og selvhjulpenhed. Nogle børn er med til at hente madvognen, mens andre er med til at dække bord. Lige fra de er helt små, får børnene så vidt muligt selv lov til at øse mad op på tallerkenen. Når vi har spist, sætter de selv tallerkenen tilbage på madvognen og smider hagesmækken i vasketøjskurven. 

Efter frokosten er det blevet puttetid. På badeværelset er her også god mulighed for at øve selvhjulpenhed, når børnene selv er med til at tage tøjet af og smide tissebleer i skraldespanden, inden de skal sove. Vi prioriterer ikke at fratage børnene læringspotentiale, men giver dem mulighed for at prøve tingene selv. 

De mindste sover i barnevogn udenfor, mens børn over to år sover indenfor - enten i køjeseng eller på madras på gulvet. 

Eftermiddag

Omkring klokken 14 og i takt med, at børnene vågner fra lur, spiser vi eftermiddagsmad. Herefter er der leg enten på stuerne eller på legepladsen.

Ved afhentning har vi fokus på børnefællesskabet og forældresamarbejdet. Vi siger tak for i dag og på gensyn, og der bliver overleveret relevant information om barnets dag fra personalet til forældrene. 

Klokken 16 samler vi os i et af fællesrummene. Huset lukker klokken 17.